📨 [CAT] Màrqueting per correu electrònic

Introducció

L’aplicació de màrqueting per correu electrònic us permet gestionar el vostre màrqueting per correu electrònic mitjançant el vostre Odoo. Aquesta aplicació us proporciona accés a eines que us permeten crear trameses de correu electrònic, establir llistes de correu, crear i supervisar campanyes de màrqueting i fer una anàlisi de l’èxit de les vostres campanyes.

A Odoo 14 aquesta aplicació està totalment integrada amb la resta d’aplicacions de forma que podrem assignar trameses no només a llistes tancades d’adreces sinó que de forma dinàmica, podrem configurar filtres que enviïn correus a adreces vinculades a altres aplicacions del nostre Odoo, com a vendes, CRM, Esdeveniments…

Configuració

En cas que el vostre perfil d’usuari tingui accés a aquest mòdul podreu accedir-hi de dues maneres, :

  • Des del menú Configuració: Configuració → Configuració general → “Màrqueting per correu electrònic”
  • Des del submenú Configuració present a cada aplicació: Màrqueting per correu electrònic->Configuració ->“Configuració”->Màrqueting per correu electrònic.

En aquesta secció de la configuració disposeu de tres opcions:

  • Campanyes de correu. Aquesta opció permet agrupar trameses en campanyes i fer un seguiment una anàlisi conjunta del seu resultat.
  • Opció de la llista negra en cancel·lar l’UNSUBS. Permet que els mateixos usuaris es donin de baixa des d’una pàgina de subscripció.
  • Servidor dedicat permet configurar un servidor de sortida específic per les trameses de màrqueting. Si heu d’enviar una gran quantitat de missatges, és recomanable contractar un servei específic de correu transaccional per a aquesta tasca i separar-la de la tramesa regular d’altres mòduls de l’Odoo. Els proveïdors de correu electrònic convencional, en lal seva lluita contra el correu brossa, cada vegada restringeixen més la quantitat de correu que es pot enviar des d’una bústia normal.

Trameses de correu

Per a crear una tramesa obrirem l’aplicació Màrqueting per correu electrònic i clicarem al menú Maillings on podrem crear una tramesa amb el botó Crear

Crear l’assumpte i el text de previsualització

Nom de l’origen. El nom que identifica la tramesa

Assumpte. L’assumpte del correu electrònic que enviarem.

Vista prèvia Alguns clients de correu electrònic poden mostrar a la bústia d’entrada una previsualització/resum del contingut de la nostra tramesa .

Traduccions
Com que a Som Comunitats normalment tenim més d’un idioma actiu, cal tenir en compte que podem fer la traducció de cada idioma i que a cada usuari se li enviarà en l’idioma que se li hagi assignat a la seva fitxa de contacte. Quan es crea una tramesa nova Odoo genera les traduccions de forma automàtica copiant el nom de la tramesa des de l’idioma de l’usuari que el crea a la resta d’idiomes actius. Per a accedir a les traduccions cal clicar el símbol de l’idioma que hi ha al final de cada camp traduïble, en el cas de la imatge «CA » i s’obrirà un quadre de diàleg om podrem introduir la versió per a cada idioma.

Aquest desplegable permet triar a qui enviarem la tramesa i tenim múltiples opcions:

  • Comanda de venda. La nostra llista de clients amb comandes de venda associades.
  • Contacte. Qualsevol registre accessible des de l’aplicació Contactes. Podem usar aquesta opció en casos com: tots els contactes que tingui una determinada etiqueta, els clients d’una determinat CP zona…
  • Iniciativa/Oportunitat. Adreces vinculades a algun conjunt de dades provinent de l’aplicació CRM. Per exemple que ens hagin contractat a partir d’una campanya de màrqueting concreta, que tinguin assignat un comercial determinat…
  • Contacte de màrqueting per correu electrònic. Totes les adreces de les diferents llistes de correu de Màrqueting per Correu electrònic que gestionem des de la pròpia aplicació
  • Llista d’enviament. Una llista concreta de l’aplicació màrqueting per correu electrònic. Més endavant tractarem com crear aquestes llistes.

Redactar el cos del correu

Per defecte Odoo ens presenta dues plantilles base per construir les nostres trameses de correu. Una serveix per enviar text pla i l’altre ens permet editar amb blocs semblat al que disposa Odoo per a generar contingut HTML a l’aplicació Website.


Una vegada hàgim editat el contingut de la tramesa podem enviar un missatge de proves a la nostra pròpia adreça —o qualsevol altra que vulguem— fent servir el botó Test que hi ha a la barra de control de la tramesa (part superior).

Tant a la plantilla de text com a la versió de blocs, la tramesa inclourà en el peu un enllaç per a que el receptor pugui cancel·la la seva subscripció a la llista.

Una vegada estigui tot al nostre gust, podrem enviar la tramesa de forma immediata amb el botó Enviar o programar-la per a més endavant el botó Planificació.

Personalitzar el contingut de la tramesa

Disposem d’una eina, el «Generador dinàmic d’expressions», que ens permet personalitzar la tramesa amb informació corresponent a cada registre de destinatari. El generador ens escriurà el codi informàtic que hem de posar al cos de missatge allà on vulguem personalitzar la tramesa amb la informació relacionada del contacte, comanda de venda o oportunitat de venda, sense haver de conèixer mes que el nom del camp d’Odoo on hi ha la informació que volem incorporar.

Una vegada triat el camp (en l’exemple el número de soci) copiarem l’expressió de marcador i la introduirem en el cos o l’assumpte de la tramesa

Configuració de la tramesa

Aquí podrem informar de quin colem que sigui el remitent de la tramesa, incorporar un arxiu adjunt, incorporar una adreça de resposta diferent de la del remitent, crear variants de la tramesa per a fer assaigs A/B i altres configuracions relatives a la tramesa.

Llistes de correu

Les llistes de correu permeten comunicar-se a través del correu electrònic amb un gran nombre de destinataris de forma fàcil. Veurem que tant podem gestionar llistes d’adreces de correu vinculades a un contacte del nostre Odoo com llistes d’adreces sense fitxa de contacte. Les llistes ens permeten segmentar fàcilment nostra base de dades de contactes i aconseguir que la informació que arribi a cada destinatari sigui realment rellevant per a ell.

Crear una llista de correu

Per a crear una llista de correu hem d’entrar a l’aplicació Màrqueting per correu electrònic i anar al menú Llistes de correu → Llistes de correu i crear una de nova amb el botó «+ Crear»


Al quadre de diàleg que s’obrirà, haurem de posar el nom de la llista i triar si volem que sigui pública o no. L’opció «És pública» permet als destinataris subscriure’s o cancel·lar la seva subscripció a través d’una pàgina específica on gestionar les subscripcions a totes les llistes públiques del nostre Odoo. Després de configurar aquestes opcions, feu clic al botó corresponent per crear la llista de correu i Odoo l’afegirà automàticament a la vista kanban o llista de les llistes de correu.

Configurar la llista de correu

Una vegada creada podem configurar diferents opcions d’una llista accedint el menú editar.

Per defecte les llistes de correu són estàtiques i les subscripcions s’han d’afegir manualment, sigui des del backend o sigui el mateix usuari en el cas de les llistes públiques. A l’Odoo de Som comunitats hem afegit la possibilitat de crear llistes dinàmiques basades en condicions sobre la nostra llista de contactes d’Odoo. Així podem modificar els membres de la llista de forma indirecta al modificar la informació del nostre Odoo. Cal tenir sempre en compte en activar aquesta opció, les implicacions relatives al RGPD i, per tant, disposar de l’autorització expressa de tots els potencials destinataris dels nostres correus.

Per a convertir una llista en dinàmica cal activar aquesta opció

Opcions de la llista dinàmica:

  • Mètode de sincronització (Sync Method) Disposem de dues opcions:

    • Afegir només nous registres permet afegir el registres que compleixin la condició i que aquests es mantinguin encara que deixin de complir-la.
    • Afegir i eliminar registres com calgui permet que en cas l’actualització de la informació relativa a un contacte faci que deixi de complir la condició, aquesta adreça s’eliminarà.
  • Criteris de sincronització. (Synchronization critera)
    Primer podem definir si els criteris s’han de complir tots (Condicio A i Condició B) o només algun (Condció A o Condició B)
    Seguidament, definim les regles han de complir el registres de la nostra base de dades per ser inclosos en aquesta llista. La primera columna ens dona accés a tots els camps de la fixa de contacte inclosos els camps relacionats a d’altres taules de la BD. La segona columna ens permet tria el criteri de comparació i la tercera definir el valor a comparar.
    En aquest exemple trobem que de la nostra base de dades només hi ha dos registres que compleixen la condició que no s’han negat a rebre els nostres correus (unsubscribe) i que a l’hora són de la ciutat de Barcelona.

  • Botó Sync Now. Cada vegada que Odoo utilitza una llista de correu dinàmica per enviar una tramesa, sincronitzarà els registres abans d’enviar-la. Tantmateix podem utilitzar aquest botó per sincronitzar-la durant la configuració per a comprovar si el resultat és el que esperem.

  • El botó Load Filter ens permet importar filtres que hàgim definit a la vista de dels contactes, sense haver de crear-los de nou aquí.

El camp Toast Content permet configurar un missatge informatiu i d’agraïment que apareix quan algú se subscriu a la llista de forma voluntària des del portal d’Odoo.

L’activació de l’opció Mandatory Partner força la vinculació entre una adreça subscrita a una llista de correu i un registre de contactes.

Afegir contactes a una llista estàtica

En cas que vulguem crear una llista estàtica, haurem d’incorporar les adreces de forma manual, sigui una a una o important

Una a una

Tant si entreu des del menú Llistes de correu → Llistes de correu i clicant a la targeta d’una llista com si ho feu des de Llistes de correu → Contactes de llista de correu podreu afegir contactes amb el botó Crear, i afegint la informació directament en un nou formulari detallat del contacte. En el primer cas el contacte s’assignarà a la llista que hàgiu obert de formar automàtica i en el segon no.

També és possible vincular un contacte ja registrat a Odoo a una llista de correu des de la seva fitxa de contacte a través del botó intel·ligent Contactes de correu electrònic.

Cal tenir en compte que quan es crea o es desa un contacte de llista de correu electrònic,
el contacte Odoo es combina a través del correu electrònic en cas que l’adreça de correu ja existeixi al sistema, enllaçant un contacte coincident. En el cas que a la configuració de la llista s’hagi Activat el camp «Contacte obligatori (Mandatory Partner» es crearà una fitxa de contacte en el sistema quan guardem el contacte de la llista.

Importar adreces

En el cas de que ja estigueu fent màrqueting per correu electrònic des d’eines com Mailchimp o similars, podreu importar les adreces a Odoo mitjançant un arxiu CSV o Excel. Com en qualsevol vista de de llista, Odoo permet importar una llista de les adreces des de Favorits→Importar registres.

Assignar el contacte a llistes de correu.

Durant la fase de creació del contacte o més endavant obrint aquesta fitxa podreu vincular aquest contacte a qualsevol de les llistes que tingueu configurades a Odoo fent clic a Afegeix línia i seleccionant la llista de correu desitjada. Podeu afegir a una o diverses llistes de correu des del formulari detallat de contacte.

Informes

Com a d’altres aplicacions d’Odoo disposem del menú informes que ens permet fer anàlisi detallada de les trameses mitjançant gràfics i taules pivot